NEO lms MaYoR Facebook oldalunk

Oktatás Nevelés

Az önismeretről

Az önismereti tantárgyat 1993-óta oktatjuk iskolánkban, Fekete Anna vezetésével. A tantárgy keretében azt szeretnénk, ha diákjaink nagy biztonsággal képesek legyenek felismerni a saját életüket meghatározó boldog, elégedett állapotot. Ez pedig csak akkor lehetséges, ha a saját önismeretük valós énképen alapul, és az elvárásaikat, vágyaikat ennek megfelelően határozzák meg. Amennyiben jól ismerik önmagukat, képesek reálisan felmérni a lehetőségeiket és az elképzeléseiket is ennek megfelelően alakítják ki. Ebben az esetben elkerülhető a kudarc, a sikertelenség élménye, sőt a megvalósított célok megélésekor megélik az elégedettséget, és nagy esélyük van a boldogság élményére is. Hitvallásunk, hogy az iskola akkor teljesíti feladatát, ha hozzásegíti diákjait a lehető legjobb közérzet megéléséhez, és ennek a folyamatnak az egyik esszenciális eszköze az önismeret.

 

Fakultációk

Fakultációk a 2023/24-es tanévben:

Matematika emelt szint: Kovács Orsolya
Biológia emelt szint: Márton Zsuzsanna
Kémia emelt szint: Sztrehárszki Mónika
Digitális kultúra középszint: Márton Zsuzsanna
Digitális kultúra emelt szint: Márton Zsuzsanna
Történelem emelt szint: Kákonyi Sára
Történelem középszint: Vigh-Szmicsek Hajnalka
Magyar nyelv és irodalom emelt szint: Oszkó Gabriella
Földrajz középszint: Szilágyi Márta
Művészetek középszint: Marikovszky Andrea
Spanyol nyelv középszint: Törtei Renáta
Német nyelv középszint: Lovas Krisztina
Testnevelés emelt szint: Babos Péter

Fakultációk a 2022/2023-as tanévben:

Matematika emelt szint: Kovács Orsolya
Matematika középszint: Kovács Orsolya
Biológia emelt szint: Márton Zsuzsanna
Kémia emelt szint: Márton Zsuzsanna
Informatika középszint: Törőcsik Éva
Történelem emelt szint: Kákonyi Sára
Történelem középszint: Vigh-Szmicsek Hajnalka
Magyar középszint: Oszkó Gabriella
Földrajz középszint: Szilágyi Márta
Művészetek középszint: Marikovszky Andrea
Spanyol nyelv középszint: Kanozsay Katalin
Német nyelv középszint: Bajusz Enikő

 

Fakultációk a 2019/2020-as tanévben:

Matematika emelt szint: Kovács Orsolya
Történelem emelt szint: Kákonyi Sára
Infó középszint: Miklósné Márton Zsuzsanna
Infó emelt szint: Miklósné Márton Zsuzsanna
Társadalomismeret középszint: Fekete Anna
Társadalomismeret emelt szint: Fekete Anna
Etika közép szint: Fekete Anna
Biológia középszint: Miklósné Márton Zsuzsanna
Biológia emelt szint: Miklósné Márton Zsuzsanna
Fizika középszint: Zsóka Szilárd

Fakultációk a 2017/2018-as tanévben:

Angol nyelv középszint Mányi Benedek
Biológia középszint/emelt Miklósné Márton Zsuzsanna
Ember- és társ.ismeret, etika középszint Fekete Anna
Matematika emelt szint Kovács Orsolya
Matematika középszint Kovács Orsolya
Történelem emelt szint Csuszó Sándor
Történelem középszint Csuszó Sándor
Földrajz emelt szint Szilágyi Márta
Informatika középszint/emelt szint Miklósné Márton Zsuzsanna
Társadalomismeret emelt szint Fekete Anna

Fakultációk a 2016/2017-es tanévben:

Angol nyelv emelt szint Mányi Benedek
Biológia középszint/emelt szint Miklósné Márton Zsuzsanna
Ember- és társadalomismeret, etika középszint Fekete Anna
Matematika emelt szint Nunné Kovács Orsolya
Matematika középszint Nunné Kovács Orsolya
Történelem emeltszint Kecskés Ágnes
Történelem középszint Kecskés Ágnes
Kémia középszint Miklósné Márton Zsuzsanna
Informatika középszint Miklósné Márton Zsuzsanna

 

Fakultációk a 2015/2016-os tanévben:

Angol nyelv középszint Mányi Benedek
Angol nyelv emelt szint Patrick Hallinan
Biológia középszint/emelt Miklósné Márton Zsuzsanna
Ember- és társadalomismeret, etika középszint Fekete Anna
Matematika emelt szint Nunné Kovács Orsolya
Magyar nyelv és irodalom középszint Bóka Gábor
Történelem emeltszint Kecskés Ágnes
Történelem középszint Kecskés Ágnes
Földrajz középszint Szilágyi Márta
Informatika középszint Halász Sándor
Spanyol nyelv középszint Zelkó Katalin
Német nyelv középszint Göncziné Lovas Krisztina
Testnevelés emelt szint Tompa Dávid
Mozgókép és médiaismeret középszint Halász Sándor

 

Fakultációk a 2014/2015-es tanévben:

Angol nyelv középszint Bogdánffy Rita
Angol nyelv emelt szint Mányi Benedek
Biológia középszint/emelt Miklósné Márton Zsuzsanna
Ember- és társadalomismeret, etika középszint Fekete Anna
Matematika emelt szint Nunné Kovács Orsolya
Magyar nyelv és irodalom középszint R.Szabó Zsuzsa
Történelem emeltszint Kecskés Ágnes
Történelem középszint Kecskés Ágnes
Kémia középszint Miklósné Márton Zsuzsanna
Informatika középszint Halász Sándor
Spanyol nyelv középszint Zelkó Katalin
Mozgókép és médiaismeret középszint Halász Sándor

 

Fakultációk a 2013/2014-es tanévben:

Angol nyelv középszint1 Mányi Benedek
Angol nyelv középszint2 Kovács Péter
Biológia középszint/emelt Miklósné Márton Zsuzsanna
Ember- és társadalomismeret, etika középszint Fekete Anna
Matematika középszint Nunné Kovács Orsolya
Magyar nyelv és irodalom középszint R.Szabó Zsuzsa
Történelem emeltszint Kecskés Ágnes
Történelem középszint2 Kecskés Ágnes
Informatika középszint Luty Johanna

 

Fakultációk a 2012/2013-as tanévben:

Angol nyelv középszint Mányi Benedek
Kémia középszint Miklósné Márton Zsuzsanna
Ember- és társadalomismeret, etika középszint Fekete Anna
Matematika középszint Nunné Kovács Orsolya
Földrajz középszint Szilágyi Márta
Történelem középszint Kecskés Ágnes
Informatika középszint Gurmai Csilla

 

Fakultációk a 2011/2012-es tanévben:

Angol nyelv középszint Mányi Benedek
Biológia középszint Kurucz Krisztina
Ember- és társadalomismeret, etika középszint Fekete Anna
Matematika középszint Nunné Kovács Orsolya
Történelem középszint Kecskés Ágnes
Informatika középszint Selmeci István

 

Fakultációk a 2010/2011-es tanévben:

Angol nyelv középszint Mányi Benedek
Biológia középszint Kurucz Krisztina
Ember- és társadalomismeret, etika középszint Fekete Anna
Matematika középszint Bernáth Andrea
Német nyelv középszint Lovas Krisztina
Történelem középszint Kecskés Ágnes
Történelem emelt szint Kecskés Ágnes

Humán tárgyak

A humán tantárgyaink:

- magyar nyelv és irodalom,

- történelem,

- etika,

- médiaismeret,

- művészetek,

- tánc-és dráma,

- kommunikáció.

A szigorúan vett tananyagot színesítik, tágítják a humán érdeklődésűek számára az e területekhez kapcsolódó fakultációk. A szabadon választható órák utolsó két évben vehetők fel, melynek célja a közép ill. emeltszintű érettségire történő felkészülés. 

Évente történelmi, irodalmi  és művészeti projekttáborokat szervezünk, valamint rendszeresen látogatjuk a színházakat és a múzeumokat is.

Idegen nyelvek

VELÜNK MEGTANULHATSZ SZÓT ÉRTENI MÁSOKKAL...

Tőlünk mindent megkapsz annak érdekében, hogy bátran meg tudj szólalni, le tudj írni néhány sort, vagy el tudj olvasni egy mesét és meg is értsd azt. Felkészítünk az idegen nyelvi interjúkra, nyelvvizsgákra, külföldi továbbtanulásra. Tőlünk az utolsó utáni esélyt is megkapod, hogy bizonyíts!
Csak egyet nem, nem tanuljuk meg helyetted a szavakat, mert mi már azt tudjuk.
Nem írunk helyetted levelet, mert mi már megírtuk a sajátunkat.
Nem olvassuk el helyetted a szövegeket, de segítünk megérteni azt.
Nem oldjuk meg helyetted a hallott szövegértés feladatait, mert a mi feladatunk ezek előkészítése.
Mi képezzük magunkat, hogy neked is a legjobbat adhassuk. Szakmai műhelyként dolgozunk, hogy naprakészek legyünk, amikor eléd állunk. Kulturális intézetekbe, workshopok-ra járunk, hogy elhozhassuk neked azt, ami téged igazán érdekel.
Mi nem azt akarjuk, hogy megnyerd az idegen nyelvi OKTV-t, de még azt sem, hogy elhozd nekünk a pálmát az országos szavalóversenyekről, - ha megteszed, akkor persze örülünk neki - MI AZT AKARJUK, HOGY A NYELVTANULÁST MAGADÉRT, A SAJÁT ÖRÖMÖDRE VÉGEZD!

Üdvözlettel:

az idegen nyelvi munkaközösség tanárai

Sportélet

Nemcsak iskolai testnevelés!

 

A mindennapos testnevelés keretein belül - és azon kívül is - a tanulók megismerhetnek különböző játékos mozgásformákat, kipróbálhatják magukat különböző mozgásos tevékenységben, mind a “hagyományos” sportokat (labdarúgás, röplabda, kézilabda, atlétika, úszás, szertorna,...), mind a rendhagyó sportágakat tekintve (lovaglás, falmászás, íjászat, túrázás, biciklizés...). Ezen kívül várjuk diákjaink kreatív javaslatait is, a testmozgás különféle lehetőségeinek megszervezésére, beleértve természetesen a tanár-diák megmérettetést is. Küldetésünk, hogy érdekes és élménydús testnevelésben legyen része minden hozzánk járó diáknak, mely mentes legyen a sokszor unalmas, már-már idejétmúlt felmérésektől. 

 

Diákjainknak lehetősége nyílik jóga és relaxációs foglalkozásokon való részvételre a testnevelés órák keretein belül.

A jóga története több ezer évre vezethető vissza, egészen az ősi indiai vallás és filozófia kialakulásához. 
A keleti kultúrákban a jóga a spirituális fejlődés egyik útja és része a kulturális életnek. A nyugati ember számára a jógagyakorlás elsősorban testmozgás és ennek kiegészítéseként jelenik meg a relaxáció, meditáció.
A jóga gyakorlatok megfelelő kivitelezése által egyensúlyba kerülünk testileg, lelkileg és mentálisan, ezáltal sokkal könnyebben boldogulunk a mindennapokban.
A relaxáció pedig ezt kiegészítve hosszú távon jelentős, jótékony változásokat hoz létre a szervezetben.
A stresszhatások csökkentésén kívül a szervezet ellenállóbb lesz, segít a szellemi, értelmi képességek megőrzésében, fokozódik az éberség, a figyelem és a koncentráció. Javul az érzelmek és indulatok szabályozási képessége.
A relaxációk rendszeres gyakorlása csökkenteni a fájdalmakat, fokozza az örömre való képességet, elősegíti az öngyógyulási folyamatokat.

A gyermekeknél kb. 12 éves korra alakulnak ki a gerinc görbületei (lordózisok és kifózisok) illetve stabilizálódik a helyes tartás. Sajnos abban a pillanatban, ahogy 6-7 évesen beülnek az iskolapadba óhatatlanul elkezdődik a hanyag tartás (keresztcsont helytelen tartása ülő helyzetben, mobiltelefon nyomkodása és a számítógép előtt ülés miatt előre helyezett fejtartás). Ezek a mozgásminták rögzülnek az idegrendszer által, egyes szalagok rövidülnek, mások meggyúlnak, az izmok egy része feszessé válik. Ez lehet később oka sok degeneratív gerinc betegségnek (szegmentális instabilitás, porckorong sérv stb.)

A jóga egyben egy mozgásminta terápia is, mert segítségével az idegrendszer vissza tanítható a helyes tartásra és az évek alatt kialakult tartáshibák korrigálhatóak. Egyes kóros mozgásszervi folyamatok már a tünet megjelenése előtt láthatóak. A rossz mozgásminta javítható a zsugorodott lágyrészek nyújtásával, a mozgásmintából kiesett izmok erősítésével, és a helyes tartás tudatosításával. Így a degeneratív mozgásszervi betegségek kialakulása többségében megelőzhető.

A gyermekek jóga oktatásában ez kiemelten szem előtt tartott cél.

A rendszeres jógázás további előnyei a teljesség igénye nélkül:

  • segíti önmagunk megismerését
  • csökkenti a stresszt
  • javítja a testtartást és fejleszti az egyensúlyt
  • egyszerre erősíti és nyújtja az izmokat
  • növeli a rugalmasságot
  • kiegyensúlyozza a vérnyomást
  • segít elsajátítani a helyes légzést, növeli a tüdőkapacitást
  • támogatja az immunrendszer egészségét
  • segít a függőségek leküzdésében
  • javítja az alvást és az általános közérzetet, ezáltal az életminőséget
  • elősegíti a nyirokrendszer megfelelő működését, segíti a méreganyagok kiürülését a szervezetből
  • kiegyensúlyozza a hormonrendszert
  • fokozza az emésztőrendszer működését

 

Természettudományok

Iskolánkban jelentős szerepet kap a tanulók természettudományos ismereteinek bővítése, a természettudományos világképük formálása, gondolkodásuk és absztrakciós képességeik fejlesztése is. Aktív, környezettudatos magatartásforma kialakítására törekszünk, amelynek keretében mindent megteszünk azért, hogy felismerjék  környezetük természeti és ember alkotta értékeit, védjék, tiszteljék azokat és törekedjenek a környezeti károk megelőzésére. Tanóráinkon kiemelt szerepet tulajdonítunk az önálló ismeretszerzésnek, a gondolkodás a matematikai logika és a szövegértés fejlesztésének.

A diákok bővebb ismeretanyagot szerezhetnek, tudományos igényeiket is kielégíthetik, illetve felkészülhetnek az érettségire a számukra szervezett fakultációkon, valamint a változatos oktatási módszereken keresztül. (projektoktatás, kooperatív módszerek széles tárháza, digitális tananyagok alkalmazása) Minden évben megrendezésre kerül a "természettudományos nap", amikor a természettudomány különböző területeiről hallgathatnak előadásokat diákjaink, vetélkedhetnek, kísérleteket végezhetnek s megismerhetik a környezetünkben természetesen előforduló anyagokat, azok alapvető tulajdonságaikat.

Informatikát heti 4 órában tanítunk a 9. NY osztályban és további két órában a 9. osztályban. A földrajz, biológia és a fizika tantárgy oktatását segítik az évről évre megszervezett tanulmányi kirándulások, projektnapok, melyek nélkülözhetetlenek a gyakorlati tapasztalatszerzéshez, elmélyítik az órán tanultakat.

2005-től projekttábort szervezünk tanulóink részére évente két alkalommal. Programunk a diákok aktív, beavatkozó tevékenységére épül, ahol a tapasztalatszerzéskor keletkezett élményekre alapozott sokoldalú tudást kínáljuk diákjaink részére. A tanulók a tantervhez illeszkedő, előre kialakított program alapján fedezik fel a helyszín adottságait, ismerkednek földrajzával, növény-és állatvilágával, történelmével, kultúrájával.

Budenz József Alapítványi Gimnázium, Budapest
OM azonosító: 035315
1021 Budapest, Budenz út 1. 
titkárság: +36 20 500 5391
 +36 1 391 0127