PROJEKTOKTATÁS A BUDENZ JÓZSEF ALAPÍTVÁNYI GIMNÁZIUMBAN
A 2005/2006-os tanévben iskolánk felmenő rendszerben bevezette a projektoktatást. Tanulóink a tanév során kétszer, projekttáborban vesznek részt, amely táborok Magyarország Nemzeti Parkjaiban valósulnak meg. Az öt év alatt, diákjaink bejárják, és komplex módon megismerik, feldolgozzák Magyarország 10 nemzeti parkját. A tábort három szaktanár kíséri, biológia-kémia, etika-emberismeret és földrajz-testnevelés szakos kollégák. A szaktanárok munkáját segítik a nemzeti parkok munkatársai, szakvezetői is.
Az első két tanév programjai:
- Balatoni Nemzeti Park
- Hortobágyi Nemzeti Park
- Aggteleki Nemzeti Park
- Őrségi Nemzeti Park
I. Az előkészítő munkálatok:
- - Megterveztük, kiválasztottuk a helyszínt, meghatároztuk azt célt, amit el szeretnénk érni az oktatásnak ezzel a formájával.
- - Meghatároztuk a „végterméket” /projektnapló/, amit el kell készíteni a résztvevő diákoknak.
- - Megszerveztük a túra menetét, a programot lépésről-lépésre, időbeosztást készítettünk.
- - Összeállítottuk az egyes tevékenységek sorát.
- - Összehangoltuk a munkánkat, az egyes feladatokat felosztottuk egymás között.
- - Feladatlapot állítottunk össze gyermekeink számára.
- - 3 fős csoportokat alakítottunk ki a diákokból, kiosztottuk a részfeladatokat, résztémákat.
- - A szülőket és a diákokat teljes körűen tájékoztattuk a fent leírtakról.
II. Mit várunk a projekttevékenységtől?
- - az önálló aktivitás fejlődését,
- - a kritikai gondolkodás, a problémamegoldó képesség, a megfigyelőképesség fejlődését,
- - a csapatmunkában történő munka tanulását, elsajátítását,
- - a környezettudatos magatartás kialakulását, megerősödését,
- - a lényegre törő jegyzetelés elsajátítását,
- - a szakanyagok gyűjtésének, szelektálásának módszerét megtanulják diákjaink,
- - megtanuljanak egy-egy témát komplex módon feldolgozni,
- - a számítógép és egyéb informatikai, digitális eszközök készség szintű használatát a munka szempontjából,
- - az adott helyzethez, környezethez történő alkalmazkodó készség fejlődését,
- - a tanár-diák viszony ember közelibbé válását,
- - gyermekeink megérezzék a természettel való együttélés harmóniáját, annak szükségességét,
- - életvezetésük szerves részét képezze a természet szeretete és a természet diktálta törvények elfogadása és tisztelete.
III. A projekt során szerzett ismeretek és tapasztalatok feldolgozása
- - a tesztfüzet hiánytalan kitöltése, majd beadása,
- - a projektnapló elkészítése, az információk rendszerezése, kiegészítése,
- - a gyűjtött termések, levelek elrendezése, mellékletek, illusztrációk készítése,
- - képes beszámolók készítése >>> ,
- - közös projekttabló készítése
IV. Közzététel
- - a naplók, projekttabló,
- - az iskola nyílt napján lehetőséget kapnak tanulóink a munka bemutatására,
- - projekt délután az érdeklődő szülők és kollégák számára,
- - az iskola honlapján megjelentetési lehetőséget kapnak diákjaink,
- - az iskolaújság,
V. Értékelés
- - a tesztlapok értékelése
- - a projektnaplók értékelése
- - a projekttábor és az elvégzett munka értékelése a diákok szemszögéből ,
- - a diákok önértékelése,
- - a projektvezető tanárok önértékelése,
- - előre mutató kritika megfogalmazása,
VI. A tevékenységek bővítése
- - A diákok nyelvtudását figyelembe véve, a második évtől kezdődően egy-egy téma angol nyelvű bemutatása a projekt naplóban
- - Diákjaink személyiségfejlődésével összhangban tudatos csoportalakítás
- - Felsőbb évfolyamokon a szervezőmunka, valamint az utómunkálatok egy-egy részfolyamatának átadása a diákok kezébe
- - V. évfolyamon a projekt teljes lebonyolítása a diákok által, önállóan. A tanár már csak szükség esetén lép közbe.